Internetfenomen

På internet sprids information likt en löpeld. Värt att notera är att informationen som sprids ibland saknar källa och saknar i vissa fall helt å hållet faktagrund. Hur som helst så är informationsflödet på internet enormt, och en van internetanvändare matas dagligen med alldeles för mycket information som blir svårt att hantera för hjärnan. Ett typiskt exempel är Facebook. Där skapar vi egentligen ett helt meningslöst behov av att ha koll på vad andra mäniskor gör i sina liv. För inte alls många år sedan kunde vi inte ana vilken stor inblick i andras liv vi skulle komma att få.

Ett internetfenomen uppstår när någonting tränger igenom informationsflödet, d.v.s. när någonting sticker ut ur mängden och når stor populäritet. Ett exempel på ett internetfenomen som fick fart redan 2005 är ”fakta” om Chuck Norris. Det ska givetvis inte tas som ren fakta utan det är snarare så att det skämtas om Chuck Norris och de många bilder på Chuck Norris och texter ska snarare ses som faktoider. Dessa faktoider består av en grov överdrivenhet av Chuck Norris manlighet och hårdhet. I grund och botten verkar det som Conan O´Briens skämt om Chuck Norris under TV-showen Late Night with Conan O´Brien har inspirerat till internetfenomenet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *